dissabte, 19 de novembre del 2011

La Taronja mecànica


Dia a dia, experts psicòlegs treballen braç a braç amb escriptors, cineastes, actors, il·lustradors, dissenyadors gràfics i artistes en general, amb l'única intenció de manipular el nostre subconscient i esgavellar els nostres impulsos límbics fins a l'extrem de fer-nos creure coses d'allò més absurdes (com per exemple que Nixán neteja més blanc, o que els refrescs de cola saben bé i tenen un color bonic).
Ho criden màrqueting, però també podria cridar-se brainwashing, i, simplificant una mica el seu elaborat mètode, es tracta d'inundar les nostres oïdes i retines (a través dels mitjans de comunicació i dels cartells en els espais públics) amb imatges i sons que combinen estímuls atractius (música molona, imatges sensuals, frases inspirades...) amb productes inútils (refrescs, contractes de telefonia, hamburgueses...), fins que, sense adonar-nos, es produeixen connexions neuronals que no haurien de produir-se i quedem condicionats i comencem a bavejar enfront dels aparadors, tal qual el gosset de Pavlov quan sentia campanetes.
Majorment el seu objectiu final no és un altre que emplenar les butxaques de les grans corporacions fent-nos consumir sense criteri fins que es vagi a prendre per cul el planeta.

Però què passaria si s'intentés usar aquest tipus de tecnologies amb finalitats més nobles?
Què passaria si els psicòlegs deixessin de fer el Mal i intentessin manipular les nostres ments per convertir-nos en millors persones en lloc d'en autòmats consumistes?
Podria manipular-se el subconscient d'un psicòpata fins al punt de fer-li abominar l'ús de la violència?
Què és el pitjor que pot passar si seguim maltractant alguna cosa tan delicat com és el cervell humà?

La Taronja de Rellotgeria (també coneguda com la Taronja de l'Infern a Sèrbia o Taronja Mecànica a Espanya) és una interessant novel·la d'Anthony Burguess que explora aquests temes mig en broma mig en serio, i que Stanley Kubrick va adaptar al cinema gairebé literalment.

I es va embolicar la de Déu és Crist, no per les profundes connotacions morals de l'assumpte, sinó perquè (pausa per a badall) en la peli hi havia imatges de sexe i violència, i, sobretot en UK, van sorgir com a bolets grupuscles de proto-skinheads que imitaven als “zumbats” protagonistes del relat i atonyinaven als indigents pel carrer.

Un gran llibre i una gran peli, però quin fàstic de món.
Nota: excel·lent.

1 comentari:

  1. Gran film... impresionant, novedos i revolucionari per l'època....
    Afegir que la societat no estaría interesada en técniques de marketing que parlaren de be, la veritat i la justicia... la societat tanca les orelles enfront la veritat... no escolta amb el cor ni amb la rao... nomes escolta amb el interés.
    No soc antropòleg, no soc psicòleg, no tinc les receptes per a acabar amb la violencia... només sé que es pot vencer el mal amb el be... i només Déu ens dona la llum i la força per descubrir el camí.
    <3 SALVA <3

    ResponElimina