dilluns, 16 de gener del 2017

¡Oh gloriós arcàngel San Miguel...!



Llegint la notícia que topetareu a continuació, m’he recordat del quadro de l’Àngel de la Guarda de Domenico Fetti (1618) que mos protegix del dimoni.

Recorda, i reconeix, que tenim un dimoni igual que tenim un àngel, pero no un en cada costat, que es un vici gnóstic. Ho veig com en la pintura: entre el maligne i u, el magnífic sentinela.









Ací, lo més llògic, seria utilisar un reductio ad absurdum. Pues que prenguen la comunió els assessins, els lladres, i tots els que vullguen si tenen la consciència en pau. Tots poden tindre-la en pau flemàticament perque el subjectivisme no coneix llímits i les circunstàncies possibles son infinites, i a vegades, molt atenuants.

Encara aixina, crec que en el fons hi ha algo encara més greu que l’absurdum. La moral d’a peu es construïx sobre la percepció de que tot es pot realisar i està permés sempre que no faça mal a ningú. No es percep el vituperi que se Li fa per satisfer la sensibleria preponderant o per a sosegar les ments ya sosegades.

La llibertat, més bé albir, de tots deuria acabar quan es damnifica a un Tercer.


Ara vos dixe un poema de Ramón López que vaig llegir moments antes d’anar-me’n al llit, davant esta notícia de la que vos he parlat, que he llegit a l’alçar-me.


Soñé que comulgaba, que brumas espectrales
envolvían mi pueblo, y que Nuestra Señora
me miraba llorar y anegar su Santuario.

Tanto lloré, que al fin mi llanto rodó afuera
e hizo crecer las calles como en un temporal;
y los niños echaban sus barcos papeleros,
y mis paisanas, con la falda hasta el huesito,
según se dice en la moda de la provincia,
cruzaban por mi llanto con vuelos insensibles,
y yo era ante la Virgen, cabizbaja y benévola,
el lago de las lágrimas y el río de respeto...

Casi no he despertado de aquella maravilla
que enlazará mis Últimos óleos con mi Bautismo;
un día quise ser feliz por el candor,
otro día, buscando mariposas de sangre,
mas revestido ya con la capa de polvo
de la santa experiencia, sé que mi corazón,
hinchado de celestes y rojas utopías,
guarda aún su inocencia, su venero de luz:
¡el lago de lágrimas y el río del respeto!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada